fredag 8 juni 2012

SM silver


Förra lördagen kom jag för sjätte gången in på Stockholm stadion efter att ha avlagt nästan 42 km. 6 gånger har jag passerat den 42:a kilometerskylten med bara några hundra meter kvar på tartanen, och med målgången inom synhåll.

Jag har flera gånger försökt att föreställa mig och fantiserat om hur det skulle vara att komma in där på stadion och höja armarna i skyn, och VERKLIGEN vinna.

Nu vann inte jag i lördags, men jag var ”first loser”, och det kändes ändå bättre än jag vad kunde föreställa mig. Jag njöt för varje meter inne på stadion, och jag har verkligen försökt att njuta av känslan av att ha tagit mitt livs första individuella mästerskapsmedalj efter det också. En efterlängtad målgång var vad det var.

Här är min tolkning av resan fram till den efterlängtade målgången.

Stämningen i omklädningsrummet innan start inne på stadion har nog sällan varit så tryckande som i lördags. Alla satt säkert och tänkte detsamma. Vad ska man ha på sig? Mössa, vantar, underställ, tigerbalsam, linne, shorts osv.? En med lite mer rutin knäpper till slut den härliga kommentaren: Förr i tiden var det inte snack om att man skulle ha det materialet eller de skorna. Då handlade det om att träna jävligt hårt. Inte om man hade ett par strumpor för 150 kr.

Jag tyckte i alla fall att den kommentaren lättade upp lite, och jag tänkte att så är det. I lördags handlade det om att klä sig för att överleva, och att ha tränat jävligt hårt innan.

Det blev sedan en ensam uppvärmningsrunda i Lill-Janskogen. Ungefär samma runda som alltid. Jag tänkte på det Strindberg en gång sa: livet är bara en massa omtagningar. Men lördagen skulle inte bli en omtagning. Det hade jag bestämt mig för.

Tillbaks i omklädningsrummet, och jag intalade mig själv att vädret är inget problem. Jag intalade mig snarare att jag skulle ha fördel av väderförhållandena. Något annat vore ju fel att tänka.

Starten gick, och jag tyckte att flera av de andra svenskarna stack iväg i ganska hög fart (ut i från förhållandena). De utländska löparna som ofta brukar vara de som är först ut avväntade nu med en ovanligt försiktig öppning. Många sprang med en stor plastpåse runt sig. Welcome to swedish summer – liksom.

Jag hamnade eftervart i gott sällskap i en stabil klunga bestående av Patrick Engström, Lars Johansson, Linus Nilsson, Fredrik Johansson och Anders Szalkai.

Att löpa i klunga var viktigt en dag som denna, men samtidigt så kommer man till dilemmat om vem som ska ta vinden. Ingen vill göra det men samtidigt kan man inte låta farten sjunka alltför mycket för att släppa iväg de framför sig. Det kan lätt bli ett rävspel i sådana lägen, där man testar varandra. Jag upplevde att det var lite så första halvan av loppet, men jag kände mig samtidigt bra i kroppen så jag ville spela spelet.

Sedan började vi då närma oss Djurgården. Denna kritiska punkt utmed banan. Många löpare har fått uppleva Djurgårdens obarmhärtighet, och många har också just här skaffat sig ett grepp om loppet.

Förra året fick jag känna på obarmhärtigheten. I år skulle jag få loppet i mitt grepp.

Nästan exakt på samma ställe där jag punkterade förra året valde jag nu att göra en tempohöjning och bryta mig loss från klungan. Helt det motsatta än vad jag hade tänkt innan loppet, och jag började ifrågasätta vad jag höll på med. Men det kändes ändå som en kontrollerad galenskap att fortsätta borra på. Som att här tar omtagningen slut.

Väl medveten om att jag skulle få tampas med vinden ensam utan klungans skydd satte jag av och märkte att jag började ta in på Lars Johansson och David Nilsson som var närmaste svenskar framför mig.

Skulle detta hålla? Jag kände mig stark, men det var ändå långt kvar och vädret blev inte bättre. Hursomhelst var det för sent att ångra sig nu. Valet var gjort och det var bara att köra vidare på det.

Efter att ha passerat Västerbron för andra gången, och så in på Norrmälarstrand för lite medvind ser jag att jag tar in mer och mer på Lars och David. David ser detta och verkar bryta sig loss från en kroknande Lasse. En knapp kilometer senare smyger jag förbi Enhörnalöparen, och passerar samtidigt Daniel Woldu som såg ut att ha magplågor. Jakten på David hade startat.

Jag föreställde mig två scenarior. Antingen har David sprungit taktiskt, och klarar att svara på en attack eller så är han slutkörd. I dessa lägen i ett maratonlopp är det oftast det sistnämnda scenariot som är det vanligaste, men i Davids fall var jag tveksam. Han har ett löparsinne som få andra, så jag ställde mig in på att detta skulle bli en kamp helt in till mållinjen.

När jag var uppe axel mot axel med David fäller han kommentaren: Nämen, kommer du här? Jag gjorde det jag trodde var det enda rätta och la in en växel till.

Det lyckades och jag fick en lucka. För första gången i loppet började jag tro att detta faktiskt kunde hålla.

Coach Synnerman var däremot fokuserad på ännu en svensk löpare framför mig. Den fruktade ”motionären” Fredrik Uhrbom. Jag får rapporter att jag tar in även på honom, och ännu en jakt börjar. Efter loppet får jag veta att Uhrbom vid stadshuset fått rapport om att läget var lugnt bakåt och att så länge hans baksidor inte krampade nu så var guldet hans.

När han sedan fick nya rapporter om att ”Sotarn” bara var 40 sekunder bakom blev det ny fart på han.

Jag lyckades aldrig komma ikapp Uhrbom, men väl inne på Stadion och efter att ha passerat mållinjen kändes det verkligen som att jag hade vunnit ett silver, inte förlorat ett guld.

På toppen av det hela så var det första gången mina föräldrar var och såg på när jag sprang. Min kära blivande hustru och svägerföräldrar som varit med flera gånger och alltid supportat fick också alla varsin välförtjänt blöt kram.

Men glädjen slutade inte här. Efter loppet följde den numer traditionella grillfesten i Sköndal. En efterfest där alla medaljörena var närvarande och många fler goda vänner och familj. Ingen nämnd ingen glömd, men jag är oerhört tacksam över att jag har så många fina vänner.

2:an, 1:an, 3:an
Slutligen vill jag skriva några ord om NordNorge. Jag uttryckte att jag upplevde det som att jag hade nytta av att bo så nordligt under lördagens väderförhållanden. NordNorge har därmed fått oförtjänt dåligt rykte. Det är inte alltid så. Några bilder från veckan som gått visar detta.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar